Yvette goes Australia

Newhaven Park stud

Het is nu bijna 1 maand geleden dat ik in het vliegtuig stapte op weg naar australie. Wat gaat de tijd toch snel en wat heb ik al veel gezien in 1 maand tijd. Ik werk nu al 3 weken op een thoroughbred stud, dat is een paarden farm waar ze paarden fokken. Newhaven park is een van de beste in australie en verkoopt paarden voor een miljoen dollar. Dit is omdat de genen van die paarden goed zijn omdat vader of moeder of broertje enzo beroemd zijn door het winnen van paarden races. In vlak na kerst in januari gaan we met onze baas John naar de goldcoast in Queensland om onze yearlings te verkopen aan fancy mensen. Yearlings zijn paarden van 1 jaar oud btw. We hebben er ongeveer 40 dit jaar dus het zal erg druk worden. De sales duren ongeveer 3 weken en het is hard werken maar ook erg leuk. John betaald namelijk elke dag je diner en trakteert op champagne blijkbaar. Ook heb ik zin om de Melbourne cup te kijken. Dat is de grooste paarden race in australie waar ook een paar paarden van ons in mee lopen, we kijken het na het werk en zetten wat dollars in voor een wedje :) Ook kijk ik uit naar kerstmis hier op de stud. John geeft een kerstfeest voor de werknemers, niet alleen de backpackers maar ook de andere collega's. Op de dag van kerstmis zelf geeft hij een brunch. Hij is de beroerdste niet dus het zal vast goed smaken. Maargoed ik werk hier dus met een hoop backpackers. Er zijn 6 meiden die voor de paarden zorgen, 2 Duitse, 2 south Africa, 1 Australisch meisje en ik dan. Dan heb je de Italiaan Matteo en de Engelsman corey die heel de dag op de motor rond rijden in de paddocks en onkruid weghalen. 2 Oekraïense jongens slavik en Sergey zijn tuiniers. Iedereen is hartstikke gezellig. Elke zaterdag houden we een bbq /feestje :) en elke zondag kijken we x factor australia. Ik heb om het weekend vrij dus dat betekend dat ik 12 dagen werk en dan 2 dagen vrij heb. Aankomend weekend is het mijn vrije weekend gelukkig.,. We gaan naar een dorpje dichtbij de stud om boodschappen in te slaan voor de komende 2 weken. Ook wil ik wat simpele hemdjes kopen voor het werk omdat het al erg warm word en sportschoenen. Ik heb nu alleen maar stalschoenen maar dat is voor in de zomer echt niet te doen. Het werk wat ik hier doe is leuk. We beginnen sochtends om 6:00 met het uitmesten van de stallen, dan brengen we alle merries met veulens enzo in de wei. Ja het is erg leuk om met al die veulentjes te werken. Bijna elke dag word er wel eentje geboren. Elke maandag/woensdag/vrijdag komt de dierenarts. We teasen de merries om te kijken of ze gedekt kunnen worden voor een volgend veulen en de dierenarts kijkt of er al eitjes zijn of ovulaties enzo. Leuke gast die dierenarts hij heet trouwens ook John. Vaak moet ik helpen met een operatie enzo, bv. als een veulen zachte botten heeft geef ik het een verdoving leg het op de grond en desinfecteer z'n pootje zodat de dierenarts een snee kan maken. De pressur gaat van het pootje af en zo krijgt het hardere botten en rechtere benen. Dat is goed want paarden met niet rechte benen zijn niet goed te verkopen. Ook geef ik elke dag een aantal veulens de medicijnen. Ze krijgen een soort antibiotica, het is een vaccinatie dus geef ik ze de prikken. Behoorlijke prikken van 25 ml! Daarna spoel je de ader of soms cateter schoon met een spuit met flush. Best leuk om dit soort dingen te doen. John Kelly onze baas is opzich wel aardig maar hij is ook wel een controlefreak hoor. En hij is bang voor bacteriën enzo dus dat is echt grappig. Soms als hij naar Sydney gaat voor een paar dagen mogen we het zwembad gebruiken. En in de zomer als het 40 graden word ,mogen we het elke dag na het werk gebruiken :) Zijn huis staat vlakbij mijn huis alleen het is echt zoon groot en super mooi. Hier in australie kennen alle studs elkaar. Ze zeggen dat als je voor de Kelly's kan werken dat je voor iedereen kan werken. Dus dat zegt wel wat. Ik werk ook met Matt een super aardige gast die hier al zowat z'n hele leven werkt en met Ken, hij is goed bevriend met John en zorgt dat John aardig voor ons is. Als John niet aardig tegen ons doet zou het stoppen met werken op newhaven park. Ondanks Johns buien is hij ook wel aarig want hij heeft ons een paar keer chocola gegeven tijdens het werk. John is blij als Ken er is (omdat het dan moet van Ken), als er veulens worden geboren in de ochtend (dat betekend geld en dat hij niet snachts z'n bed uit moet), en als de merries de hengst aardig vinden tijdens het teasen (zodat ze wee gedekt kunnen worden en dat betekend dus weer geld). John word dus blij van geld. Het is leuk om op de stud te rijden op de motorbikes hier of de buggy of de quad of de ute :) We hebben net een nieuwe ute erbij dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn, maar ik pak gewoon een van de oude utes dat is makkelijker. Afgelopen weekend ging ik met Lina naar Ballymena, de stud van Johns vader Richard om te werken. Het is daar leuk want alle yearlings zijn daar nu. In oktober komen ze naar newhaven. That's it denk ik wel.

Reacties

Reacties

Henny

Wauwie, wat een verhaal, prettig om mee te lezen wat je allemaal doet, je zit er echt helemaal in! Leuk ook om te zien hoe die contacten onderling werken en wat voor invloed dat op de werksfeer heeft. Kijk nu al uit naar meer!
Love you, Pap

Gerrit van der kruk

Heeee zo te lezen gaat het goed met je
Leuk om te kijken naar je foto s en om het verhaal te lezen
Ik zie wel dat je het naar je zin hebt daar
Hou vol en geniet er van
Groetjes uit Holland

Corina

Zo, het is wel hard werken zeg. 6 uur 's morgens al aan de bak. Da's best vroeg. Hoe laat ben je klaar dan?
Het geeft jou als dieren liefhebber vast ook veel energie!
En dan die kangaroes zo maar op de weg. Wauw!
En wat vliegt de tijd ook!
Hier nog een nieuwtje: Wouter heeft nu ook een vriendin!
Is er toch af en toe nog wat vrouwvolk over de vloer ????.
Geniet ze!

Liefs Corina

Hannie en Jan van Kranenburg

We beginnen nu pas met lezen, daar we het druk hadden. Wat beleef je enorm veel. Ook heel vroeg op. In Ned. ging je al met paarden om, wat leuk voor je , dat je er weer in belandt. Je verveelt je daar absoluut niet, wat een ander leven daar. Straks wil je nooit meer terug met al die ruimte daar. Groetjes van ons allen

Yvette

Vandaag je moeder even gesproken en zij vertelde me over je reis weblog. Wat ontzettend fijn om te horen en te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En wat heb je al veel ondernomen! Gaaf, hoor! Nieuwe mensen in een totaal andere omgeving ontmoeten. Genieten van het werken met de paarden en het buitenleven! Een ervaring om nooit te vergeten! Maak er een mooie tijd van, Yvette! We blijven je volgen....
Hartelijke groeten van de buurtjes xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active