Yvette goes Australia

Magic Millions Goldcoast yearling sale

De Magic Millions Goldcoast 2015! Wauwie! Alle meiden van de farm vertrokken zondag ochtend rond een uur of vier in de volgeladen horsetruck op weg naar de goldcoast. Onderweg zouden ze stoppen in Sydney om de paardjes te laten tusten en zelf ook even uit te rusten of douchen ofzo. 11 meiden verdeeld over twee trucks met beiden een ruimte van 1 bij 2 meter is. niet erg comfortabel. Was ik even blij dat ik daar niet in hoefde te zitten voor de komende 17 uur! Ik vertrok namelijk een weekje later omdat er toch iemand moet zijn die voor de paarden op de boederij zorgt. Die week was best relaxt omdat de baas van huis was en er niet zo heel erg werk was. Eind van de week stapte ik op het vliegtuig vanuit Canberra (1,5 uur rijden van de farm vandaan) naar Brisbane. Ik had de opdracht om John te bellen wanneer ik geland was omdat ik die middag zou moeten werken. Dus... Dat deed ik met een payphone. Dat deed ik onegveer 6 keer en hij had nog steeds de telefoon niet opgenomen... Grrr ik boos omdat al mn centjes wegwaren. Gelukkig betaald John mij meer tijdens de sales dus dat is dan weer oke. Ondertussen was mijn shuttlebus vertrokken en dit is waarom: De bus zou om 14:00 vertrekken. Ik sta al te wachten vanaf 13:40 en de buschaffeur is nergens te vinden. Ik ga naar het loket van de shuttlebus om 14:10 om te vragen hoe alles nou zit enzo. Terwijl ik met die lieve mevrouw aan het praten ben rijdt dus mijn busje naar surfers paradise weg. De mevrouw zegt tegen mij: oh meisje geeft niet hoor, die buschaffuer komt opeens opdraven en rijd heel snel weg. Ze gaf me een ticket voor de bus een uur later. Ondertussen ontmoette ik een meneer met een MEGA amerikaans accent, maar hij kwam uit Canada dus ja geen echte amerikaan. Hij woonde al 7 jaar in Cairns en heeft nog steeds zo'n huge accent. Oke het is een uur later en ik stap op mijn "shuttlebus". Nu wil ik het eigenlijk niet zo noemen omdat het mij bijna 3 uur duurde voordat ik in surfers paradise was. Dat hoort een uurtje te duren voor de dudelijkheid. Helaas. Toen ik aankwam bij de appartementen waren de meiden nog aan het werk (6:45 pm) en ik had geen sleutel voor het apartement. Na onegveer 40 minuten stuntelen met de mensen van after hours reception kwam de manager en liet me in een van de apartementen. Eindelijk zucht...

De volgende dag sta je op om 3:35am want je begint om 4 uur ' sochtends metwerken en dan ga je door zonder lunchpauze ofzo tot onegveer 5 uur 's avonds. En er is een soort van "als je moet plassen doe je het maar in je broek" mentaliteit omdat er gewoon geen tijd is om naar de wc te gaan. Oke de gold coast en surfers paradise is mooi en tropisch en dus ook warm en heel erg luchtvochtig. Vanaf het moment dat je naar het werk gaat en beweegt staat het zweet op je voorhoofd. Hoe mn dag eruit ziet op de magic millions yearling sales is als volgt: 4:00am, je maakt alle 38 stallen schoon, geeft de paardjes eten en drinken, we meten de paardjes hun temperaturen en borstelen ze van top tot teen. 7:00am, brekky!(ontbijt). 8:00am, de klanten willen de paardjes zien. Elk paardje dat geparadeerd word, wordt elke keer helemaal geborsteld en mooi gemaakt voordat de klant het ziet. Er mag geen elk zaagzeltje in de manen of staart of vacht zitten. Ik had 1 paardje om te paraderen. De merrie heet Rose of Montana en de hengst heet Foxwedge. Die hengst is een goede. De prijs van de yearlings word bepaald door de stamboom. Hoe goed de hengst en merrie is in racen, maar ook hoe goed (half)broetjes en zusjes waren en oma's en opa's enzo. Ook is het belangrijk dat het paardje rechte benen heeft en er mooi uit ziet. Mijn paardje was klein maar werd toch verkocht voor 120.000 AUSD. Dat is erg goed voor een filly. Een filly is een jong vrouwtjes paardje en colt is een jong mannetjes paardje in jip en janneke taal. Ik ben tijdens de sale 2 keer op sky news australia geweest! Nu ben ik super betoemd natuurlijk haha :) 1 keer terwijl ik mijn paardje aan het paraderen was en een keer toen ik een paard in de make up zette voor de veiling. Als een klant een full parade wil dan betekend dat dat hij ale paarden wilt zien en dat zijn er 38. Een hele hoop werk is dat!! Vooral als je 5 full parades tegelijk hebt voor verschillende mensen op verschillende plaatsen. En wat ik zei over een paard in de make up doen: ja we gebruiken een hele hoop make up!

Voordat het paard naar de veiling ring gaat worden de hoeven zwart geverfd met speciale verf. Witte vlekken worden extra wit gemaakt met krijt en zwarte worden extra zwart met kool. Ook gaat er een hele hoop baby olie op de benen en het gezicht om het zwart te accentueren. Als volgt komt de haarspray om het af te maken. De tweede dag hadden wij de hoogste prijs van de ales met newhaven park stud: 720.000 AUSD voor een colt uit een hele goede race merrie. Totaal hebben we 30 van de 38 yearlings verkocht en had newhaven een omzet van 4.7 miljoen dollar.

Reacties

Reacties

Gerrit

Hee leuk om te lezen dat alles goed gaat en dat je al een echte aussi aan het worden ben
Nou als die baas van jullie z n goede omzet heeft gehaald dan wens ik jullie alvast veel plezier
Want dat zal dan toch wel een feest waard zijn toch.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active